" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Isnin, 18 April 2011

Jalan-jalan di Kuala Lumpur 7 - Remaja Kita

      Kami beredar dari gerai Sup Pak Abu pada jam 7.30 malam. Melalui Jalan Tunku Abdul Rahman waktu sebegini mungkin akan meresahkan, kata Zam. Beliau merujuk kepada aktiviti kumpulan penunggang motorsikal yang bergelendangan di sekitar jalan ini. Ketika kami berhenti di lampu isyarat, kedengaran bunyi bingit dari arah belakang. Hampir berpuluh motorsikal di hadapan, kiri dan kanan kereta. Keadaan ini merisaukan penulis kerana tingkah laku mereka mendatangkan bahaya kepada kereta-kereta yang terdapat di situ. Di sebelah kanan kereta kelihatan seorang remaja perempuan Melayu yang bertindik di hidung dan lidah, manakala ' rider ' seorang remaja berketurunan India. Benarlah kata orang,  masalah ' mat rempit ' di Kuala Lumpur ini memang sukar dibendung.
      Melalui Jalan Raja Laut menampakkan lagi gejala ' mat rempik ' yang sukar dikawal. Di tepi-tepi jalan sepanjang Jalan Raja Laut ini dipenuhi dengan kumpulan-kumpulan motorsikal sedang melepak sakan. Kelihatan beberapa kumpulan motorsikal yang menunggang laju sambil mendapat sorakan kumpulan yang lain.
      Pasukan polis sentiasa mengadakan operasi membanteras kegiatan 'mat rempit' ini. Namun kegiatan ini masih tiada kesudahannya. Yang menjuarai kegiatan ini kebanyakannya remaja Melayu dan perkara inilah yang menggusarkan penulis dan masyarakat. Penulis menyokong sebarang usaha yang dilakukan untuk mengatasi gejala ini walaupun adakalanya kelihatan pihak polis yang dipersalahkan.Itulah minda orang kita!
Akhirnya, sampai juga kami ke HKL.

      Sebelum pulang ke Ipoh, penulis sempat singgah ke Taman Tasek Titiwangsa. Walaupun pada waktu petang sebegini keadaan amat temteram dan mendamaikan, namun kurang kelihatan pengunjung di sini. Sesuatu perlu dilakukan supaya Taman Tasik Titiwangsa ini kembali menjadi tarikan pengunjung dan pelancong. Perkara kurang sopan yang dilakukan oleh remaja terutamanya pada waktu malam perlulah ditangani oleh pihak berwajib. Hal ini demikian kerana remaja inilah pewaris kepimpinan negara masa hadapan. Aktiviti yang sihat seperti aktiviti kereta kawalan di bawah haruslah diterapkan dalam kalangan remaja kita.

        Aktiviti kereta kawalan dapat mengelakkan remaja daripada terjerumus ke dalam aktiviti tidak bermoral.




1 ulasan:

  1. kalau saudara penulis nak tau...dulu tasik titiwangsa ni hanya sebuah lombong tinggal dan raf kerap mengikut ayah memancing disana...hehehe...kenangan2

    BalasPadam