" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Ahad, 17 April 2011

Jalan-jalan di Kuala Lumpur 5 - Kisah di Surau HKL

      Dari Istana Budaya penulis terus menuju ke Surau HKL. Setelah selesai solat, penulis melunjurkan kaki di ruangan hadapan surau. Penulis didatangi sekumpulan tabligh dan seorang daripada mereka duduk menyapa penulis. Mohd Toha namanya. Berasal dari Jawa Timur dan sekarang tinggal di Kampung Baru. Perbualan kami agak rancak. Penulis menceritakan tujuan datang ke HKL adalah untuk melawat adik ipar dan penyakit yang dialaminya.
Mohd Toha

     Mohd Toha meminta penulis banyakkan bersabar dan  minta kesabaran dipanjangkan kepada Wan. InsaAllah akan saya sampaikan.Sambil berbual Mohd Toha sempat memberitahu tentang 4 malaikat yang datang semasa sakit iaitu :-
           1. Malaikat yang menjaga kesihatan.
           2. Malaikat yang menjaga selera.
           3. Malaikat yang menjaga ceria.
           4. Malaikat yang menjaga dosa.
Beliau menjelaskan lagi, apabila seseorang itu sakit, akan dihapuskan sebahagian dosa pesakit tersebut. Perbualan kami terhenti apabila penulis menerima panggilan telefon daripada Zam yang mengajak penulis  keluar minum untuk menyegarkan badan. Banyak ilmu yang penulis dapat walaupun perbualan kami hanya sebentar. Semoga suatu hari nanti penulis diketemukan semula dengan Mohd Toha.
     
      Sebagai tambahan penulis ada terbaca  maksud Hadis riwayat Bukhari dan Muslim " Tidak ada musibah yang menimpa seperti keletihan, kelesuan, sakit, duka, susah atau gangguan walau hanya tusukan duri sekalipun melainkan dihapuskan Allah sebahagian daripada dosanya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan