" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Sabtu, 2 Februari 2013

Mengambil Keputusan

                           Assalamualaikum dan Salam Sejahtera atas Kamu

" Apabila membuat keputusan, apakah perkara yang harus kita pertimbangkan." Tanya guru kepada murid-muridnya.
"Bijak, adil dan rasional", jawab salah seorang muridnya.
"Bijak, bijak."
Jadilah seorang yang bijaksana, apabila mengambil sebarang keputusan.

      Jika seorang doktor tersilap memberi ubat, matilah pesakit itu. Jika seorang guru tersilap memberi ilmu, habislah satu generasi. Bayangkan pula jika seorang pemimpin tersilap mengambil keputusan. Apa pula yang akan menimpa umat, ummah ataupun negara?

      Dalam proses membuat keputusan, antara pendekatan yang boleh digunapakai ialah proaktif. Ia kemahiran mengenalpasti kesan dan akibat. Melalui pendekatan ini, kita berhak membuat keputusan sendiri. Orang lain tidak boleh memutuskan pilihan kita. Orang lain hanya dapat memberi saranan atau nasihat.

      Justeru, janganlah mengambil keputusan secara terburu-buru kerana setiap keputusan memberi kesan dan akibat kepada diri dan diri orang lain. Keputusan yang terburu-buru membuatkan kita mengambil keputusan yang kurang tepat dan kurang bijak.

Wangsa Perkasa : Kagum dengan keberanian PM Datuk Seri Najib Razak mengambil keputusan untuk ke Gaza. Suatu impak tersurat dan tersirat kepada Alif, Ba dan Ta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan