" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Rabu, 30 Januari 2013

Guna akal budi membuat keputusan

      Tak ada keputusan.  Mesyuarat berjam-jam. Labun aje lebih. Habukpun tarak. Janji tak ditepati. Itulah antara bisik-bisik yang selalu kita dengar. Bila perkara ini berlaku, tanggapan  terhadap pentadbir turut menurun. Staf yang sering berkonflik dengan pentadbir pastinya mengungkit-ungkit peristiwa ini. Ini peluang atau kesempatan yang tidak harus dilepaskan bisik hati mereka.

      Sebagai pemimpin, selain bertarung ilmu, kekuatan dan kepantasan turut diuji ialah kebijaksanaan, helah dan ketajaman akal serta budi. Sebagai ingatan, ramai yang akan bermain curang demi sebuah kemenangan. Justeru, kurangkanlah daripada mengikut emosi dalam membuat sebarang keputusan. Adakalanya pula baik juga beremosi tetapi haruslah didukung oleh akal budi supaya tidak menjadi individu yang mudah terpengaruh. Oleh itu dalam membuat keputusan, kita harus berhati-hati apabila cuba membenarkan diri untuk dipengaruhi agar tidak terjerat.

Wangsa Perkasa perlu sedar di mana kedudukan kita. Sedikit kerumitan emosi boleh membawa ke ranjau berduri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan