" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Rabu, 23 Januari 2013

2013 - Akal Budi 2

          Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

      Salam Maulidur Rasul untuk semua. " Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi seluruh alam" Surah al-Anbiyaa' (ayat 107)

     Membuat keputusan berasaskan konsep wasatiyyah mendatangkan kejayaan kepada Rasulullah SAW mengembangkan syariat dan mendirikan negara Islam. Pada waktu yang sama, agama Islam dijunjung dan dimartabatkan kemuliaannya dengan tidak meminggirkan penganut agama lain. Sikap toleransi beragama ini berjaya membentuk  Piagam Madinah yang dipersetujui bersama masyarakat bukan Islam. Tegasnya, konsep wasatiyyah ini menyemai semangat bersatu padu.

     Sebaliknya semangat melampau berteraskan ideologi politik  atau perkauman menjadi pemangkin perpecahan sesama sendiri sekaligus melemahkan kuasa politik yang ada. Kuasa ini saja yang tinggal. Kalau kuasa inipun tidak mahu dijaga, maknanya rekahan di cermin menunggu masa untuk berkecai.

Wangsa Perkasa ; renungkan peribahasa ini , dalam kilat ada kilau bermaksud ada maksud yang tersirat dalam percakapannya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan