" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Khamis, 7 April 2011

Jalan-jalan di Kuala Lumpur 1

      Suatu hari pada 12.3.2011 sekali lagi penulis sekeluarga ke Kuala Lumpur untuk melawat adik ipar penulis yang telah keluar dari wad ICU dan telah dimasukkan ke wad biasa.Sepanjang perjalanan yang mengambil masa hampir dua jam setengah, penulis melayan lagu-lagu nyanyian M. Nasir dan Maher Zain. Lagu-lagu M.Nasir seperti Bonda, Mustika, KepadaMu Kekasih, Ekspres Rakyat, Keroncong Untuk Ana, Hati Emas mengingatkan penulis pada kenangan lalu. Penulis membesar dengan lagu-lagu M. Nasir dan semasa penulis menyambung pelajaran di UKM Bangi, ramai dalam kalangan rakan penulis mengatakan wajah, penampilan dan gaya penulis mirip komposer tersohor ini.   Pada penulis, M. Nasir begitu istimewa berbanding dengan penyanyi-penyanyi yang lain.Melodi dan senikata ciptaan penyanyi ini begitu 'ngam' dengan citarasa penulis.Pengkisahan dalam senikata beliau yang menceritakan perkara-perkara yang berlaku  seperti tentang perjuangan, kisah kehidupan seharian dan ditambah dengan elemen nusantara sering menyentuh jiwa dan perasaan.
       Maher Zain, nama baru dalam industri hiburan tanah air. Walaupun hampir setahun sejak kemunculan pertama album beliau di Malaysia, namun sambutan yang diberikan terhadap nyanyian beliau masih hangat. Beliau sering datang ke tanah air bagi memenuhi jemputan. Apa istimewanya Maher Zain ini? Irama lagu yang berlainan berbanding dengan irama nasyid tempatan, penampilan yang bersahaja dan kemerduan suara mungkin menyebabkan dia diterima di Malaysia. Penulis sekeluarga tidak jemu-jemu memasang CD beliau terutamanya apabila dalam perjalanan jauh.
      Siapakah yang akan menggantikan M. Nasir ini sering menjadi tanda tanya penulis. Industri ini boleh dijadikan instumen untuk memperkasakan bangsa. Kita memerlukan 'role model' yang boleh menyedarkan bangsa melalui nyanyian tentang hakikat perjuangan, masalah persekitaran, budi, daya dan sebagainya. Nyanyian Allahyarham Sudirman dan Suhaimi Meor Hasan boleh dijadikan asas dan panduan. Selain itu siapa lagi ???
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan