" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Sabtu, 16 April 2011

Jalan-jalan Kuala Lumpur 4 - Balai Seni Lukis Negara dan Istana Budaya.

      Sambungan.....
      Dari Jalan Sultan Abdul Aziz, penulius menyeberang jejantas ke Balai Seni Lukis Negara. Inilah pertama kali penulis sampai ke sini. Kebetulan di lobi sedang diadakan ' The Lions Charity Art & Craft Carnival. Penulis mengambil kesempatan melihat bahan-bahan yang dipamerkan. Penulis lebih tertarik untuk masuk ke ruang pameran Balai Seni Negara kerana terdapat Pameran Bakat Muda 2010. Walaupun Pameran Bakat Muda 2010 telah habis tempoh, tetapi masih terdapat beberapa karya yang masih dipamerkan.Antara karya yang menarik perhatian penulis ialah yang yang diperbuat dari zink. Tema yang diketengahkan berkaitan masalah sosial yang melanda. Begitu juga karya 2 ekor kuda yang digambarkan sebagai ibu kuda dan anak kuda. Pengkarya menggunakan dua ekor sebagai menunjukkan kasih sayang.
      Di Balai Utama sedia dipamerkan lukisan-lukisan dan arca-arca yang menggambarkan pemikiran pengkarya. Penulis melihat ekspresi pengkarya lebih menjurus kepada kehidupan seharian dan kehidupan  masa hadapan. Tiada contoh gambar yang dapat diambil sebab pengunjung tidak dibenarkan mengambil gambar. Yang menariknya, kotak-kotak rokok banyak dilekatkan di dinding-dinding sebagai 'kempen anti rokok'.
      Bersebelahan Balai Seni Lukis Negara tersergam indah Istana Budaya.Penulis banyak membaca tentang pementasan-pementasan yang telah diadakan di sini. Buat pertama kalinya, penulis berdiri melihat IB. Sempat juga bergambar kenangan. Teringin juga untuk menyaksikan pementasan di dalam IB. Sebagai angan-angan, teringin juga untuk terlibat dalam pementasan di Istana Budaya ini. Teringat pementasan drama semasa kursus Diploma Pendidikan dahulu.
      Jam menunjukkan 5.00 petang. Penulis terus melangkah kembali ke Hospital Kuala Lumpur. Tempat yang dituju ialah Surau HKL.
      Balai Seni Lukis Negara dan Istana Budaya boleh dijadikan pentas untuk memperkasakan bangsa. Lukisan-lukisan atau arca-arca yang dipamerkan adalah cerminan masyarakat. Masyarakat patut sedar akan luahan atau protes yang ingin disampaikan. Ia bukan hanya sekadar lukisan atau arca. Begitu juga pementasan-pementasan yang diadakan di Istana Budaya. Jika ia dimasyarakatkan, pasti pemikiran untuk membina negara bangsa dapat dicapai. Apa yang penulis faham dan apa yang masyarakat kebanyakan faham, Istana Budaya telah dielitkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan