" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Isnin, 2 Mei 2011

Pejabat Pendaftaran dan Gunung Lang


Gunung Lang masih kurang mampu menarik pelancong luar.

     Suatu hari pada 15.3. 2011, penulis telah pergi ke Pejabat Pendaftaran Negara di Ipoh untuk membuat kad pengenalan anak perempuan yang  telah berusia 12 tahun. Adalah menjadi tanggungjawab rakyat Malaysia yang berusia 12 tahun memiliki kad pengenalan. Perkara yang menarik penulis lihat di pejabat ini ialah amalan 5 S yang diterapkan dalam organisasi tersebut. Perubahan memang ketara apabila amalan 5 S ini diamalkan. Persekitaran di pejabat ini 2 tahun lepas semasa penulis datang di sini bagi membuat kad penganalan anak lelaki penulis memang berbeza sekali berbanding sekarang. Penulis masih teringat lawatan penanda aras organisasi penulis ke Pejabat SUK Perak berkaitan amalan 5 S seperti yang tercatat dalam blog ini. Sehingga kini objektif lawatan penanda aras amalan 5 S di organisasi penulis masih belum menampakkan hasil.
      Perkara lain yang menarik perhatian penulis adalah kempen 3 S yang dilakukan oleh pejabat Imigresen yang terletak di hadapan Pejabat Pendaftaran. Amalan 3 S yang dimaksudkan ialah Senyum, Sapa dan Sopan. Penulis berpendapat semua organisasi atau jabatan kerajaan sedang menuju ke arah penambahbaikan.Masing-masing sedang melaksanakan tranformasi. Terlintas di fikiran penulis, organisasi tempat penulis bertugas. Bersediakah mereka ??

      Setelah selesai urusan di sana, penulis dan keluarga mengunjungi Gunung Lang yang terletak berhampiran dengan Pejabat Pendaftaran. Ipoh memang kaya dengan khazanah alam semulajadi terutama bukit batu kapur. Bukit batu kapur mempunyai pandang darat yang tersendiri seperti staligtit dan staligmit serta aliran sungai di dalamnya. Walau bagaimanapun di Ipoh, penulis melihat bukit batu kapur telah diteroka untuk tujuan ekonomi seperti projek kuari. Sangat kurang batu kapur ini dijadikan produk pelancongan. Kalau adapun seperti Gunung Lang, ia kurang mampu menarik pelancong luar datang. Penerokaan bagi tujuan keagamaan seperti Perak Tong mahupun Sam Poh Tong hanya menarik pelancong beragama Buddhis. Oleh itu pihak berkenaan seperti  MBI perlulah memikirkan bagaimana pemandangan batu kapur yang menarik ini dapat dimanfaatkan dan mampu menarik pelancong dari luar datang bercuti-cuti di Ipoh.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan