" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Ahad, 2 Oktober 2011

Batu


      Menghadiri taklimat selama tiga hari dua malam, mengiringi rombongan pertunangan dan meninjau karnival kerjaya pemuda BN membuka ruang untuk penulis menulis berkaitan 'batu'. Bila menyebut batu teringat pula lagu Batu dendangan kumpulan Sweat Charity.


      Menghadiri taklimat 3 hari dua malam memang meletihkan minda, apatah lagi pengisian taklimat berkaitan perkara yang 'berat'.Tentu sekali perasaan bosan, mengantuk dan letih mendengar akan dialami.Masa santai yang diperuntukkan elok juga dimanfaatkan dengan berjalan-jalan di tepi pantai Teluk Batik di hadapan tempat penginapan.Tekanan juga dapat dikurangkan.

                                                                   Pantai Teluk Batik
      Batu keras dan batu lembut yang tersusun secara berselang-seli akan menyebabkan batu lembut sahaja yang mudah terhakis oleh aktiviti hakisan air. Batu keras akan membentuk tanjung, manakala batu lembut yang terhakis membentuk teluk, contohnya Teluk Batik, Lumut Perak. Teluk Batik antara destinasi pelancungan yang menarik ramai pengunjung. Jika meninjau di tanjung pula, akan didapati ' tulis nama atas batu' Dipersekitaran pantai atau celah-celah batu jika bernasib baik akan terjumpa ketam batu. Walau bagaimanapun kita janganlah pula menjadi seperti ketam batu iaitu bersikap kedekut.


      Setelah balik, keesokan harinya, perjalanan berbatu-batu melalui batuan yang ditebuk (terowong menora) menjanjikan pemandangan lanskap fizikal batuan yang menarik kepada pencinta alam. Batuan ignius dan batu kapur yang berdiri megah sebagai pasak bumi, merupakan antara ciri istimewa jika berkunjung ke Perak. Destinasi ke kampung Gelok, Lenggong hanya satu tujuan iaitu menyarung sebentuk batu (cincin) sebagai simbol ikatan dua hati.

      Mengapa cincin diangkat sebagai simbol simbolik, adakah ia sekadar aliran semasa, punyai maksud tersirat atau sekadar ikutan sejak zaman berzaman. Dalam masyarakat moden di negara ini, upacara menyarung cincin hanya dilakukan berdasarkan adat resam, bukan ritual semata-mata. Adat resam inilah juga yang ingin dilihat oleh pelancung yang datang ke sini. Jika adat resam ini dapat digabungkan bersama lanskap disini tentu sekali daerah ini akan dikunjungi oleh ramai pelawat.

     
      Hulu Perak; Bandaraya Warisan Arkeologi Negara, begitulah visi yang diwara-warakan. Harapan untuk melihat daerah Lenggong ini sebagai Tapak Warisan Dunia hendaknya tercapai. Di sini telah dijumpai rangka manusia zaman batu iaitu Orang Perak (Perak Man). Muzium Arkeologi Lenggong telah dibina untuk menyimpan khazanah ini.


      Disebelah muzium ini, nun di atas bukit menanti Laman Batu Batan. Batu batan ini merupakan bukti arkeologi tentang penemuan zaman manusia pra sejarah.Contohnya terdapat batu daripada abu gunung berapi toba di Sumatera yang berusia berjuta tahun. Bayangkan bagaimana batu toba ini boleh sampai ke Lenggong ini.




      Apabila pulang, keesokan harinya pula, sempat juga berkunjung ke karnival kerjaya anjuran Pemuda BN.
Banyak peluang pekerjaan ditawarkan oleh pihak terbabbit. Sambutan pula memang hangat bukan sahaja daripada pencari kerja baru malah yang sudah berkerjaya turut mencuba nasib. Peluang ini bolehlah dianggap sebagai batu loncatan ke arah pekerjaan yang lebih baik. Walau bagaimanapun, tiap-tiap batu yang bergolek di dalam sungai itu tidak akan dilekati lumut.

      Bagi penulis, hasrat pemuda BN ini memang baik kerana perjuangan generasi muda ini ialah mencari pekerjaan. Karnival ini bukannya seperti mencari umbut dalam batu iaitu suatu kerja yang sia-sia malah ia merupakan suatu kerja murni yang harus disokong. Walau bagaimanapun,kita harus faham bahawa karnival ini tidak akan mampu memuaskan hati semua orang seperti perumpamaan berikut; tiada terkajang batu di pulau.

                                          Meriah. Sekitar suasana karnival.


      Batu kapur yang diproses akan membentuk batu marmar. Batu marmar ini yang menyaluti masjid ini  menjadi antara masjid paling cantik di negara. Didalamnya juga kita boleh memohon agar jika kita atau sahabat kita kepala batu, hati batu atau batu api dapat berubah ke arah yang lebih baik.


 
      Akhirul kalam, batu pun empuk, jangankan hati manusia. Batu yang keras air pelekuknya; hati yang keras lidah pelembutnya. Yang baik datang dari Allah manakala yang tidak elok jadikan sempadan.

Wangsa Perkasa - hanya ingin melihat bangsanya bersatu dan berjaya.

1 ulasan:

  1. Jangan sampai jadi si tanggang yang di sumpah menjadi batu oleh ibunya.

    BalasPadam