" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Isnin, 3 Mac 2014

Kisah dan Teladan ( Mencari Kesempurnaan )

      Assalamualaikum dan Salam sejahtera

     Namapun guru, tentu sekali interaksi selalu dengan murid. Suatu hari seorang anak murid bertanya kepada guru.

     " Bagaimana caranya kita mendapat suatu yang paling sempurna dalam hidup..? tanya murid.

     Lantas guru menjawab : "Berjalan lurus di taman bunga, lalu petiklah bunga yang paling cantik menurutmu dan jangan kembali kebelakang..!"

      Setelah berjalan dan sampai di hujung taman, murid tadi kembali dengan tangan kosong ( hampa).

      Lalu Guru bertanya: ' Mengapa kamu tidak mendapatkan bunga satu pun?

      Jawab Murid: " Sebenarnya tadi saya sudah menemukan bunga yang cantik tersebut, tapi saya tidak memetiknya, kerana saya fikir mungkin yang di depan pasti ada yang lebih cantik. Namun, ketika saya sudah sampai di hujung, saya baru sedar bahawa yang saya lihat tadi adalah yang tercantik, dan aku pun tidak mungkin kembali ke belakang lagi!

      Sambil tersenyum, Guru berkata: " Ya, itulah hidup. Semakin kita mencari kesempurnaan, semakin kita tidak akan pernah mendapatkannya. Sejatinya kesempurnaan yang hakiki dalam hidup ini tidak pernah ada. Apa yang ada hanya keikhlasan hati kita untuk menerima kekurangan dengan apa yang ada."

      Guru dan murid berjalan seiring ke kelas untuk Pengajaran dan Pembelajaran.

     Semasa berehat di pejabat Guru tadi teringat kembali perbualannya dengan muridnya. Dalam hatinya berkata , " benarlah kata bijak pandai :-

1. Bila tiada kuasa memberi pada orang, jangan mengambil hak orang.
2. Bila mengasihi orang terlalu sukar dan sulit, jangan suka membenci orang.
3. Bila tidak mampu merghibur orang, jangan membuatnya sedih pada orang.
4. Bila tidak mampu meringankan beban orang lain, jangan mempersulit/ memberatkan orang.
5. Bila tidak sanggup memuji orang, jangan suka mengeji orang.
6. Bila tak mampu menghargai orang, jangan suka menghina orang.

Wangsa Perkasa : Guru yang hebat adalah guru yang banyak belajar daripada muridnya sendiri.

   






Tiada ulasan:

Catat Ulasan