" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Khamis, 2 Mei 2013

Pilihan Raya 13

       Salam Sejahtera Atas Kamu

      Tiga hari lagi, lebih 13 juta pengundi akan turn ke peti undi intuk memilih. Ada orang kata pilihan raya 13 ini akan sengit dan akan menentukan hala tuju negara pada masa hadapan. Tranformasi vs Reformasi. Hakikatnya apa yang dijanjikan ialah mutu. Ada orang kata mutu itu subjektif. Tak ada nilai angka untuk menyukatnya. Maknanya bukan semua ukuran terletak pada angka. Banyak juga kita kena ukur dengan rasa, pengalaman dan pemikiran.

      PRU ke-13 ini, penulis akan turun ke peti undi buat kali ke-3. Pada  PRU 1990 dan 1995, penulis berada di Sabah. Apa yang boleh dilakukan cuma memerhati. PRU 1986 pula, penulis masih di menara gading. Semasa di menara gading, golongan mahasiswa juga terbahagi kepada 2 iaitu menyokong kerajaan dan menyokong pembangkang. Penulis ada juga mencuba nasib bertanding tetapi tewas. Sejak itu juga, penulis mula terdedah dengan politik dan parti.

      Kini, murid-murid sekolah rendah lagi dah pandai bercakap tentang politik dan parti. Perkara ini berlaku pada anak penulis. Anak penulis pula mendengar cakap penulis iaitu murid-murid sekolah tidak perlulah bercakap tentang politik dan parti di sekolah. Itu jawapan anak penulis kepada kawannya, Pepatah kata, ' melentur buluih biarlah dari rebungnya '. Anak-anak masih kecil dan usahlah disogokkan dengan tingkah laku membenci pemimpin dan sebagainya. Bukanakah lebih elok jika diterapkan semangat untuk menjadi bangsa yang bertradisi kecemerlangan ilmu?

      Tadi penulis kata, banyak juga kita kena ukur dengan rasa, pengalaman dan pemikiran. Hampir 30 tahun penulis mengikuti dan memerhati perjalanan pilihan raya dan parti. Persoalannya, melibatkan pilihan. Jika melibatkan rasa dan citarasa memang mudah. Contohnya antara mee udang Kuala Sepetang dengan mee udang Sg. Dua, penulis pilih mee udang Sg. Dua. Contoh lain, antara laksa Kuala Perlis dengan laksa Kuala Kedah, penulis pilih laksa Kuala Perlis. Jika melibatkan agama bangsa dan negara, pastinya bukan setakat rasa, tapi aspek pengalaman dan pemikiran perlu diambil kira.

     Antara BN dan PR yang mana hendak dipilih? BN dilihat lebih konsisten dalam perjuangannya. PR pula lebih kepada pakatan palsu yang bermatlamatkan menumbangkan kerajaan BN. Perjuangan BN nampak hala tujunya, manakala PR nampak bercapah hala tujunya.

      Kesimpulannya, walaupun kerajaan BN ada kelemahan, tapi kelemahan dibaiki dan janji pula ditepati. Alhamdulillah dan InsyaAllah kerajaan BN akan kekal memerintah. Wangsa Perkasa perlu sepakat dalam hal ini.

Wangsa Perkasa; sejak dulu pilihan telah ada.

     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan