" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Khamis, 11 April 2013

Pilihan : Sabah dan Teori Konspirasi

      Sabah, negeri di bawah bayu. Seindah namanaya, begitulah juga sumber alamnya. Selain flora dan fauna yang masih belum diterokai, begitu juga hasil perut buminya. Dalam aspek lain pula, Sabah dikatakan sebagai simpanan tetap jangka panjang. Menguasai dan mempengaruhi Sabah menjadikan satu kelebihan.

      Alhamdulillah, keamanan dan kestabilan politik dinikmati bersama dan hakikat ini jarang ditemui di negara-negara lain. Kerajaan secara konsisten terus mendukung dan mempertahankan konstitusi yang dipersetujui bersama. Tegasnya, atas prinsip kestabilan politik, ekonomi mahupun sosial akan menjamin keamanan dan kemakmuran yang dikecapi.

      Konsep kestabilan inilh yang dicemburui oleh sesetengah pihak. Maka keadaan ketidakstabilan diraancang sebegitu rupa demi mencetuskan huru-hara dalam negara dek kerana sikap saling mencurigai antara kaum dan seterusnya akan mewujudkan ancaman dalaman. Ancaman dalaman yang utama ialah isu perpaduan. Tragedi 13 Mei 1969 menjadi bukti bahawa perpaduan kaum amat penting bagi menjamin keamanan dan keharmonian negara.

      Negara juga terdedah dengan ancaman luaran. Konflik bersenjata antara 2 buah negara boleh berlaku berpunca daripada perbezaan ideologi, perbalahan politik dan persaingan merebut kuasa. Konfrantasi dengan negara Indonesia merupakan contoh konflik bersenjata 50 tahun dahulu. Kini, ancaman bersenjata berlaku lagi di Lahad Datu, Sabah. Ancaman luar datang pula dari pengganas Suluk Filipina. Sekali lagi, semasa konflik berlaku kerajaan Malaysia secara konsisten tidak mengabaikan batas atau had-had konflik yang mesti dipatuhi.

      Persoalannya, adakah ada unsur subversif disebalik isu perpaduan kaum dan peristiwa pencerobohan pengganas Suluk ini? Kenyataan kontroversi seorang warganegara mencetuskan kemarahan banyak pihak. Beliau juga ada menyebut bahawa peristiwa pencerobohan ini merupakan satu konspirasi. Masing-masing menuding jari dan media menyiarkannya ( ada teori konspirasi ). Sehingga hari ini, tiada bukti yang jelas siapa konspirator. Mungkinkah benar, teori konspirasi jika tidak dapat dibuktikan, ia sememangnya teori yang bagus.

Wangsa Perkasa : Lagu Tanah Pusaka membangkit semangat. Antara liriknya
                          Musuh melanda kugempur
                          Sungguh rela kugugur kerana
                          Kau Tanah Pusaka
                          Biar putih tulang jangan putih mata.

                          Yang kusut berjaya diselesaikan
                          Yang keruh berjaya dijernihkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan