" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Isnin, 20 Februari 2012

Kisah Hati 2


"Perjalanan saya masih jauh". Kata Sham Kamikaze sambil diperhatikan oleh penulis.

      "Tak lama lagi budak sekolah ni mesti belok ke kanan." Kata hati penulis. 
Agakan penulis memang betul kerana selepas hati berkata pelajar sekolah itu terus membelok ke kanan tanpa melihat ke belakang. Peristiwa sebegini memang kerap penulis alami. Selalunya begitulah yang berlaku.

      Hati-hati di jalan raya. Ingatlah orang yang tersayang. Kempen keselamatan jalan raya ini sering didengari. Namun statistik kemalangan terus meningkat. Sekolah juga dikehendaki menyemai keselamatan jalan raya dalam kalangan pelajar. Kesannya, banyak sudah hati yang meratap sedih akibat kehilangan orang yang tersayang.

      Orang dahulu apabila hendak memulakan perjalanan banyak bergantung kepada firasat hati. Rasa tak sedap hati akan menyebabkan suatu perjalanan dibatalkan. Apabila tergerak hati hendak melakukan perjalannan  terutamanya suatu perkara yang baik, eloklah diteruskan perjalanan tadi. Lihat saja perjalanan Sham Kamekazi. Kesempatan mengundang beliau dalam sesi motivasi yang lepas sedikit sebanyak dapat mengajar pelajar erti sebuah perjalanan. 

      " Perjalanan saya masih jauh. Pengalaman hidup merubah saya. Dengan sedikit pengalaman, banyak pengajaran ". Kata Sham Kamekazi.

     Kata Sham Kamekazi lagi " Suatu hari hati  saya berdetik untuk memulakan jalan-jalan cari masjid. Bersama seorang sahabat, kami terus bergerak ke utara. Di Ipoh inilah iaitu di Masjid Negeri kami berhenti untuk bersembahyang subuh". 

      Cerita beliau menyedarkan kita bahawa apabila hati telah terbuka untuk menjadi lebih baik, bersyukurlah ke hadrat Ilahi sebab kita telah terpilih. Jika hati  keras seperti batu malah lebih keras lagi, maka mungkin tiada lagi petunjuk daripada Ilahi. Mohon dijauhkan perkara tersebut.

      Akhirul kalam, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: " Sesungguhnya di dalam badan seseorang manusia itu , ada seketul daging. Jika ia baik, maka baiklah seluruh badannya, jika ia buruk maka buruklah seluruh badannya, ketahuilah ia adalah hati." (Riwayat  Bukhari dan Muslim) Disimpulkan bahawa hati sumber kebaikan dan keburukan seseorang.

Cerita hati.

Dalam banyak hati, hati kita mestilah lebih kepada Nabi Muhammad SAW. Itulah antara isi ceramah yang penulis hadiri sempena Maulidur Rasul. Allahumma solli 'Ala Muhammad wa 'ali Muhammad wa baarik 'ala Ibrahim wa 'ala 'Ali Ibrahim, innaka hamidun majid.


                                   




Tiada ulasan:

Catat Ulasan