" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Isnin, 13 Februari 2012

Kisah Hati 1

 " Hati baik. Kolesterol pun menunjukkan penurunan berbanding bulan sembilan. Bagus" kata doktor.
"Terima kasih." Balas penulis sambil tersenyum.
"Selain makan ubat, apa yang encik buat untuk kawal kolesterol? Tanya doktor lagi.
"Makan oat tiap-tiap pagi, berjalan 10000 langkah, kawal makan dan makan epal hijau." jawab penulis.
Sambil merenung penulis dan membelik kad laporan ujian darah, doktor membalas " bagus. Boleh teruskan. Kolesterol tinggi sikit. Teruskan makan ubat tapi dos saya kurangkan. Hujung tahun buat ujian darah semula. Ok, boleh ambil ubat di farmasi." kata doktor.
" Terima kasih doktor." Hati penulis lega sambil menuju ke bahagian farmasi.

      Sambil menunggu nombor dipanggil, hati penulis teringatkan Program Rapat 1Malaysia Warga Pendidik Perak yang diadakan pada khamis semalam di Dewan Banquet SUK.Hati tertarik akan isi ceramah yang disampaikan oleh En Yahya b Abdullah dari JASA. Fokus ceramah beliau berkaitan pencapaaian dua tahun Gagasan IMalaysia. Antara lain beliau berkata jika sebelum ini kemakmuran negara kurang menyentuh hati rakyat tapi melalui Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan, kemakmuran negara berjaya menyentuh hati nurani rakyat. Contohnya BR1M, KR1M dan sebagainya. Penulis bersetuju apa yang dinyatakan.

     Perkara yang sama turut dinyatakan oleh Dato' Zambri Menteri Besar Perak dalam satu lagi program yang turut dihadiri penulis iaitu Program Tunai Janji. Kerajaan Negeri Perak turut menyampaikan bantuan kewangan terus kepada kumpulan sasaran seperti Kelab Guru, RELA dan beberapa golongan lain. Penulis masih ingat akan kata-kata Dato' Zambri yang ingin menyentuh hati rakyat negeri Perak. Hati penulis tersentuh dengan kata-katanya.

     Itulah hati. Hati-hati di jalan raya. Anda mampu mengubahnya. Hal inipun berkaitan dengan hati juga. Tapi hati penulis terkenangkan tazkirah yang disampaikan oleh Ustaz Ibrahim tentang seketul daging iaitu hati.
0427. Itu nombor penulis. Ubat diambil dan penulis meninggalkan Pusat Kesihatan Greentown lalu menuju ke gerai di hadapan Greentown Mall pekena mee goreng mamak. Namun kisah hati ada lagi....

Kisah Hati :
      2 kisah hati di atas ada kaitan dengan peribahasa iaitu hati gajah sama dilapah; hati kuman sama dicecah yang bermaksud banyak sama banyak, sedikit sama dikongsi. Moga Wangsa mempunyai Hati Luhur. Nanti penulis menulis kisah hati Sham Kamikaze pula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan