" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Isnin, 30 Januari 2012

Kaki 3 dan Dia


meneliti borang opsyen

      Antara SSM dan SBPA, air kakinya tidak sama.Harapan penjawat awam terhadap SBPA amat tinggi terutama untuk meningkatkan taraf hidup dan perubahan skim ini diharapkan tidak seperti kaki untut dipakaikan gelang. Penjawat awam menyambut baik usaha kerajaan menyemak semula SBPA. Kelak, semakan semula SBPA pasti dapat memuaskan hati semua pihak.Apabila timbul rasa ketidakpuasan hati dikuatiri akan bertambah banyak kaki lawan, kaki menyumpat, kaki belit, kaki gaduh dan kaki bangkang. Kepada mereka ini, ingatlah pesan bestari; berjalan peliharakan kaki. Hasil semakan  SBPA nanti, akan lahirlah penjawat awam yang cepat kaki dan bukannya berat kaki. Penulis yakin keceriaan wajah akan jelas terpancar tiga bulan lagi.

Guru turut bersyukur dan berterima kasih atas pemberian
   
       Sejarah dan pengalaman lepas menyedarkan kita bahawa untuk berjaya sangat sukar, untuk gagal sangat mudah bak kata pepatah mendaki bukit berkaki dua, menuruninya berkaki seribu.Kredit sepatutnya diberi kepada kerajaan kerana telah berjaya mengharungi detik sukar dan berjaya membina tamadun bangsa. Walaupun melalui detik sukar , berkat sabar dan ikhlas  'telaga di kaki bukit' telah ditemui. Syukur dan terima kasih kerana jiwa rakyat difahami dan diselami melalui pemberian 'telaga' (rezeki). Antaranya seperti bonus sebulan gaji, RM 100.00 untuk pelajar sekolah, BRIM dan terbaru SARA 1Malaysia. Ibu penulis turut menerima BRIM dan hasrat beliau untuk ke klinik pakar turut tercapai.

      Gagasan atau idea PM ini sepatutnya dipuji dan disokong kerana ia mampu mengurangkan beban hidup rakyat yang rata-rata berpendapatan rendah. Hal ini demikian kerana kebanyakan rakyat berselimut kain cukin; ditutup kepala kaki terbuka, ditutup kaki kepala terdedah.Dalam banyak perkara yang telah dilakukan masih ada umat bangsa ibarat meninggalkan kura-kura di kaki, mengejar burung terbang.Kelak nanti tidak ada apa yang tinggal untuk diwariskan.

      Golongan ini asyik membicarakan rumput di halaman rumah orang, padahal di halaman sendiri rumput sampai ke kaki tangga.Dalam aspek lain, langit menimpa kepala, bumi memegang kaki. Terdorong kaki badan merasa, terdorong lidah emas padahnya.Mencium tapak kaki ( minta ampun) pengubatnya.

     Akhirulkalam, punyalah baik orang kita hingga dikatakan kita terbuka, bersederhana dan bertoleransi. Wangsa Perkasa apabila buat baik berpada-pada kerana apabila diberi betis, mungkin ada yang berkata paha pun hak mereka. Jika itu terjadi ' apa nak dikata '


Cerita kaki.
                  Penulis berpeluang menghadiri Program Tunai Janji MB Perak pada 29. 1. 2012. Melalui penceritaan beliau, penulis dapat rasakan 'titik sentuhan' MB Perak ini. Hati beliau sememangnya ikhlas.
Ingin sekali penulis menulis tentang hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan