" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Isnin, 9 Januari 2012

Tentang Kaki 2 dan Dia


      Tahun 2011 telah berlalu dengan 1001 peristiwa positif dan negatif. Segala rintangan dan cabaran telah berjaya ditempoh. Hal ini mendewasakan kita. Kemakmuran negara juga telah dinikmati dan dikongsi bersama. Contohnya bantuan RM 100.00 untuk murid-murid sekolah, baucer buku RM 200.00, bonus setengah bulan gaji kepada penjawad awam, bantuan rakyat 1Malaysia berjumlah RM 500.00 dan sebagainya membuktikan keprihatinan kerajaan dalam mengurangkan beban rakyat. Kesimpulannya, kita telah melangkah dengan kaki kanan ke tahun 2012.Tahun ini diharapkan membawa seribu satu tuah kepada agama, bangsa dan negara.

      Membudayakan amalan gaya hidup sihat tentunya sentiasa diberi perhatian pada tahun 2012.Jika tidak masakan jangka hayat masyarakat kini semakin meningkat. Walau bagaimanapun dalam kes-kes tertentu ia seperti telah sebati dalam diri. Contohnya, lihat saja kes penyakit patah tulang kaki 50 kali yang dialami oleh Nurul Fatihah Hashim 16 tahun. Perkara yang menarik perhatian penulis ialah kejayaan beliau yang mendapat 5A dalam UPSR. Kejayaan boleh dicapai kalau ada kesungguhan.

 
   

    Drama Tentang Dhia masih menjadi bualan dalam kalangan peminat. Antara topik yang menjadi bualan ialah ketidakpuasan hati segelintir peminat berkaitan mentua yang menggunakan ilmu hitam terhadap menantunya. Persoalannya mengapa tiada apa-apa yang terjadi kepada mentua sedangkan tragedi hanya menimpa kepada yang terkena ilmu hitam. Betul juga apa yang dia katakan. Peristiwa 25 paku dalam kaki tidak dapat dirungkai oleh perubatan moden. Kepada yang terkena sahaja yang tahu akibatnya. Kita juga sering disogokkan dengan filem dan drama berkaitan ilmu hitam ini.Adakah ia memang menjadi budaya kita?


      Akhir sekali penulis merakamkan penghormatan yang tinggi kepada adik Muhammad Hadi Darus 15, yang dilahirkan cacat kedua-dua belah tangan dan menggunakan kaki untuk menulis berjaya memperoleh keputusan PMR 9A. Benarlah kata orang tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa  tahu.


Cerita kaki
      Nasib kita tidak serupa. Ada yang hidup mewah dan ada yang dihimpit kesempitan.Dalam negara yang makmur ini, ada insan gelandangan hidup di kaki lima.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan