" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Selasa, 21 Jun 2011

Kerjasama dan Perpaduan

      Selama penulis menjejak langkah di institusi ini, penulis menyeru sahabat-sahabat dan rakan sejawat supaya tidak mengabaikan kejayaan yang telah dicapai bahkan menghargai segala yang diperolehi dan melipatgandakan usaha untuk meningkatkannya.
      Dalam konteks ini kerjasama dan perpaduan berkait rapat antara kedua-duanya bagaikan aur dengan tebing. Bagi penulis, keharmonian amat penting dalam menjayakan Misi danVisi Institusi.
      Kerjasama merupakan salah satu unsur terpenting untuk mencapai perpaduan. Nilai kerjasama hendaklah dipraktikkan di institusi apatah lagi Institusi Pelajaran. Peribahasa yang menyatakan berat sama dipikul ringan sama dijinjing hendaklah dijadikan pedoman. Kerjasama dalam kalangan kita seperti yang terungkap dalam peribahasa hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah, ke bukit sama-sama didaki, ke lurah sama-sama dituruni sewajarnya dipraktikkan.
      Kerjasama perlu digerakkan sepanjang kita bertugas dan berjuang bersama-sama untuk mengekalkan perpaduan demi keharmonian institusi seperti peribahasa bersatu kita teguh bercerai kita roboh.

      Sekian daripada penulis dan sama -sama kita renungkan...

3 ulasan:

  1. Terima kasih.. Banyak peribahasa yang boleh digunakan untuk kerjasama :) Penat cari kat blog lain T^T

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam