" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Isnin, 27 Jun 2011

Salam Sahabat. Bejabat Tangan Kita.




 Alhamdulillah, hasrat penulis untuk membudayakan salam dan berjabat tangan antara guru dan murid menampakkan hasil. Hal ini penulis katakan kerana ia berlaku pada diri penulis sendiri. Jika dahulu tidak ada murid yang bersalam dengan penulis semasa berselisih, keadaan telah berubah. Siap cium tangan lagi. Tidak kisah jika ia hanya lakunan, tapi perkara yang baik jika dilakukan berterusan kelak akan menjadi budaya. Aktiviti salam dan cium tangan memang penulis terapkan semasa penulis di dalam kelas. Wajib salam dan cium tangan jika murid lewat masuk ke kelas.
      Dalam kalangan guru lelaki penulis perhatikan budaya salam dan berjabat tangan ini menjadi kelaziman mereka. Sejak hari pertama penulis melapurkan diri di instutusi pendidikan ini sehinggalah sekarang, budaya salam terus kekal menjadi budaya guru lelaki terutamanya apabila berjumpa buat kali pertama pada waktu pagi di tapak perhimpunan. Justeru, membudayakan salam dan berjabat tangan  memberi nilai tambah kepada diri serta sahabat.
      Seseorang yang melakukannya tidak rugi kerana ia seolah-olah ucapan selamat, pembuka dan penutup bicara. Selain itu, ia juga sebagai ucapan kesejahteraan, kerahmatan dan keberkatan. Apatah lagi jika salam dan berjabat tangan dimulakan dengan ucapan salam, pastinya ia memberi impak yang positif seperti mengeratkan silaturahim.
      Hubungan baik  warga organisasi antara penentu keselesaan  bekerja. Melalui ucapan salam dan berjabat tangan, hati bersedia berbicara dan mampu mengikis penyakit hati seperti benci, prasangka dan hasad di samping memancarkan keselesaan rasa selain mendapat pahala.
      Sangat menarik jika ucapan salam dan berjabat tangan  ini dihalusi supaya menjadi mudah dibudayakan dalam kehidupan termasuk dalam organisasi. Oleh itu jadikan lidah sebagai modal perkhidmatan dan pengukuh silarurahim supaya keuntungan dunia dan akhirat dapat diraih melalui keunikan anugerah ucapan salam dan berjabat tangan.

Sekian...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan