" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Isnin, 28 Mac 2011

5 S : Amalkannya, Kita Wangsa Perkasa

      Suatu hari pada 9.3.2011 organisasi tenpat penulis bertugas menganjurkan lawatan penanda aras ke Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak.Penulis amat berterima kasih En Asri b Saad selaku koordinator kerana sudi menerima kunjungan rombongan kami serta memberi layanan mesra. Penulis difahamkan bahawa Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak telah diberi Pensijilan 5 S oleh Malaysia Productivity Corporation (MPC) dan pemilihan Pejabat SUK Perak ini sebagai penandaaras amat tepat. Apatah lagi organisasi tempat penulis bertugas sedang berusaha mencapai Visi iaitu Cemerlang Pengurusan 2012.
      Amalan 5 S ialah kaedah atau alat pengurusan yang boleh mewujudkan persekitaran di tempat kerja berkualiti yang selesa, kemas dan selamat di dalam organisasi dan menentukan kepatuhan kepada piawaian serta dapat memupuk usaha penambahbaikan yang berterusan. Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan Shitsuke adalah perkataan Jepun yang diringkaskan menjadi 5 S. Dalam Bahasa Melayu memberi maksud Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Amal. Amalan 5S merupakan teknik yang paling berkesan bagi mewujudkan budaya peningkatan secara berterusan atau ' Kaizen ' dalam Bahasa Jepun.
      Lawatan yang bermula jam 3.00 petang dan berakhir jam 5.00 petang telah membuka peluang dan harapan baru kepada penulis untuk melihat organisasi tempat penulis bertugas terus melaksanakan penambaikan agar Visi ; Cemerlang Pengurusan 2012 dapat dicapai. Dalam konteks wangsa/bangsa, amalan 5 S ini boleh menyedarkan kita agar sentiasa berfikir ke arah penyatuan ummah kerana bangsa yang bersatu akan membentuk Wangsa/bangsa Perkasa.

1 ulasan:

  1. apa yang penting....... kerjasama.

    'Teamwork' amat penting bagi merealisasikan VISI sesebuah organisasi. Teruskan Usaha menbentuk Wangsa/bangsa Perkasa

    BalasPadam