" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Khamis, 17 Mac 2011

Mulanya di sini; ICT, Ilmu dan Keperkasaan Wangsa

         Suatu hari pada 26.2.2011 penulis telah menghadiri kursus ICT-blog. Sejak itu, buat pertama kalinya penulis telah membuka blog sendiri dan juga akaun facebook. Maka bermulalah minat penulis untuk terus meneroka blog dan facebook. Fikiran penulis terus memikirkan apakah fokus utama yang ingin dikongsi bersama. Kesedaran untuk melihat bangsa yang perkasa di tanah tumpahnya darah sering bermain-main diminda penulis sejak di bangku sekolah lagi. Oleh itu blog ini penulis namakan sebagai Wangsa Perkasa.
        Sejak kebelakangan ini, ICT merupakan media pilihan untuk memperoleh ilmu.Untuk menjadi Wangsa/bangsa Perkasa dalam aspek politik, ekonomi, sosial dan kebudayaan, ilmu perlulah penuh di dada barulah lautan luas boleh diterokai. Penulis teringat Syair Kelebihan Ilmu karya Pendeta Za'ba ; Ilmu itulah gemala sakti, sinarnya cerah, cahaya sejati,asal puncanya, lamun didapati, sukar bercerai, sehingga mati.Syair inilah juga yang sering penulis lagukan kepada khalayak.
        Oleh itu, keperkasaan wangsa boleh ditingkatkan apabila kita menguasai ICT kerana ilmu hanya di hujung jari agar kita tidak mudah diperkotak-katikkan.

2 ulasan:

  1. setuju sangat2...zaman sekarang zaman IT...jadi supaya kit tidak ketinggalan...kita harus tahu serba sedikit tentang IT...

    BalasPadam
  2. Bakti pada nusa dan bangsa yang pasti natijahnya kita nikmati bersama...

    BalasPadam