" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Sabtu, 9 Januari 2016

Ungkapan menarik

Assalamualaikum. 

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

 Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam disampaikan kepada junjungan Nabi Muhammad S.A.W., keluarga serta para sahabat baginda.

Saya seorang guru Bahasa Melayu. Apabila mengajar karangan, saya akan tekankan penggunaan ungkapan menarik. Jika ada, baru nampak matang karangan tersebut dan baru boleh cemerlang.

Mana dia ungkapan menarik,
Mana dia ungkapan menarik,
Mana dia ungkapan menarik,

Tergagap-gagap murid dibuatnya.
Tapi hasilnya, murid mengigau dibuatnya dan terkesan...

Apa sebenar ungkapan menarik tu ? Ia boleh jadi ; peribahasa, cogan kata, petikan kata, kata-kata hikmat, petikan hadis, maksud ayat Al-Quran dan sebagainya.

Boleh kongsi contoh ! Sekadar satu, dua contoh ....

Peribahasa ; Belakang parang kalau diasah nescaya tajam.

Petikan kata ; menurut imam Syafie ' ilmu merupakan sesuatu yang bermanfaat dan bukannya apa-apa yang dihafal semata-mata.

Saya ada ungkapan/ kalimat terbaik yang hendak dikongsikan. Ungkapan/ kalimat ini tidak ada tandingan, malah menjanjikan keuntungan besar kepada pengungkap. Ungkapan/ kalimat yang merupakan amal dan cabang iman paling timggi. Senang cakap, ia zikir yang paling baik. Ungkapan/ kalimat ini boleh jadi sangat susah dan berat untuk diungkapkan tika nafas sudah tersangkut di tekak.

Ungkapan/ kalimat itu ..... Laa ilaaha illallaah    yang menjadi penolong kita kelak.

Maka, jadikan ia zikir sebab sebaik-baik zikir adalah  Laa ilaaha illallaah, Laa ilaaha illallaah, Laa ilaaha illallaah.......

Kehidupan ini akan ada nokhtahnya. Insya-Allah, ungkapan yang terbaik akan mengikut kita tika di sana kelak. Aamiin.

Segala kekilafan, kesilapan dan kekurangan adalah kelemahan daripada saya. Oleh itu teguran membina amat dialu-alukan.

Sekian, Wabillahi al-Tawfiq wa al-Hidayah,

Wassalamu'alaikum.
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan