" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Khamis, 12 September 2013

Penat kita menanam ubi, nanas juga diminta orang.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

      Orang tua ada berkata, puas kita menanam ubi, nanas juga diminta orang, puas kita menanam budi, emas juga dipandang orang. Betul juga apa kata orang tua ini. Kini, materialistik, individualistik dan berpolitik semakin menguasai kehidupan. Lihat saja persekitaran kita. Dengan kata lain, amalan budi bahasa dalan kalangan masyarakat kian terhakis. Nak buat macam mana, dah jadi  tuntutan zaman, kata sesetengah pihak.

      Jika perkara ini terjadi, ia akan melahirkan masyarakat yang mementingkan diri. Ada individu yang sanggup menikam dari belakang demi matlamatnya tercapai. Banyak yang boleh dijadikan contoh. Lihat saja di sekeliling hatta di media. Mungkin perkara ini pernah terjadi kepada diri sendiri. Sudahlah jatuh ditimpa tangga pula.

      Sikap mementingkan diri ini, membawa kepada sikap kurang ajar atau biadap. Kalau sudah tidak berbudi bahasa, cakappun kasar bunyinya. Orang kata bila bercakap main lepas saja. Langsung tidak tahu menghargai orang lain. Peminpin sendiri berperilaku sedemikian. Okay saja. Maknanya boleh ikut perangai tersebut. Kalau kita tengok di media elektronik, setiap hari kita dihidangkan dengan gejala tersebut. Yang hairannya, lagi kebiadapan/ kurang ajar dipertonton, macam bertambah dihormati individu tersebut.

      Masyarakat seolah-olah bertambah keliru sekarang. Tidak tahu membezakan antara emas dengan permata atau antara intan dengan kaca.Nampak gayanya tradisi zaman berzaman budaya dan adat sopan yang menekankan nilai-nilai budi dalam setiap perbuatan dan perbualan sememangnya semakin terhakis. Apakah benar emas juga yang dipandang orang. Tepuk dada tanya selera......

Wangsa Perkasa : sentiasa meletakkan budi bahasa sebagai pelengkap kehidupan berhemah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan