" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Rabu, 18 September 2013

Cubalah untuk berbudi bahasa.



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

      Hari Malaysia baru sahaja diraikan dengan meriah sekali. Tambahan pula tahun ini 50 tahun Malaysia dibentuk. Pahit maung pemimpin terdahulu mengerah keringat memaju Malaysia ke arah dimensi baru sememangnya patut disanjung. Amalan berbudi dan berbahasa selain bertoleransi merupakan keris sakti hingga negara mampu merdeka dan seterusnya membentuk negara Malaysia.

      Kini, amalan tersebut semakin terhakis mengikut masa. Gejala tersebut sudah menjadi kebiasaan dalam kalangan masyarakat. Oleh itu cubalah untuk berbudi bahasa buat sekian kali.

     Terima kasih. Perkataan ini biasa sahaja tetapi ia mampu mengukuhkan semangat persaudaraan sesama kita. Lantaran itu, suburkan kembali amalan berterima kasih. Tambahan pula, ia tradisi dalam masyarakat terdahulu.

     Naluri tolong-menolong dan kerjasama sentiasa dekat di hati. Perkara yang pelu dilakukan adalah menyerlahkan kembali naluri berkenaan. Penyerlahan naluri ini turut menyemai perasaan hormat-menghormati sesama kita, juga mengeratkan hubungan persaaudaraan.

     Penutup kalam, marilah atau cubalah untuk berbudi bahasa. Amalan ini boleh menjadi keris sakti untuk memperkasa Melayu dan Bumiputera selain agenda Memperkasa Ekonomi Bumiputera yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Wangsa Perkasa; Kita sememangnya bersaudara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan