" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Selasa, 20 September 2011

Tentang Tangan - mencari makna di perjalanan.



       Penulis menulis makna tangan di sepanjang perjalanan ke Pulau Pinang ( Taman Negara P. Pinang dan Muzium Perang di Batu Maung) dan singgah sebentar di Kuala Kangsar.


      Melihat iklan di tv dan surat khabar tentang tangan memang amat menarik untuk penulis tulis.Iklan Petronas berkenaan :-

Tangan yang ikhlas berbudi dan tabah melakar usaha;
Menempa semangat kersani dengan tekad dan cita-cita.

Mewarnai impian esok dengan citra dan makna;
Menggenggam Satu Harapan, mengisi erti Satu Merdeka.

 Melalui perkataan tangan  banyak perkara yang boleh diceritakan.


      Tangan jua merakam peristiwa-peristiwa sejarah. Apakah boleh tangan yang ingin melakar semula sejarah sedangkan banyak tangan yang mencatat. Terdapat tangan yang mengatakan pemerintah kini sebagai tangan besi sedangkan tangan itulah yang menikmati kemakmuran negara.


      Kata orang tangan yang menghayun buaian boleh menggoncang dunia. Tangan juga boleh menyebabkan kita tersungkur.

      Tangan juga lebih tajam daripada mata pedang atau lebih mengebomkan daripada meriam. Meriam daripada tangan penjajah Inggeris mahupun pedang Jepun tertewas jua dek buang tangan orang Melayu.

                                                    Disebalik itu ada tangan - tangan ajaib

          Tangan- tangan ajaib sering mengganggu- gugat keamanan dan keharmonian kita. Kita boleh menelah siapakah mereka. Kita juga boleh menjangka proksi mereka di negara kita. Selalunya mereka akan menunggu masa untuk campurtangan dan akan cuci tangan apabila petaka menimpa.Cuma kita suka sangat mendagu.


                                             Tangan sebagai penunjuk jalan, niat dan matlamat
   
        Tangan menunjuk langkah ke arah yang tepat. Tangan juga menjamin langkah agar sentiasa kuat. Namun berhati-hatilah dengan mukaddimah tangan kerana ia banyak menentukan natijah.

                                                                    Jambatan penghubung
     
      Tangan juga adalah jambatan pengikat siratulrahim. Lambang persahabatan yang terjalin kukuh. Tangan yang ingin membakar atau meruntuhkan jambatan ini haruslah ditentang.

                                                                     Tangan dan Hati                                            

      Falsafah hati terkandung di dalamnya. Tangan yang hebat perlukan hati yang bersih Apabila ditingkatkan kualiti hati, ini bermakna produktiviti tangan menyusul kemudian. Tangan yang sensasi harap dikesampingkan.
   
   
                                                              Maruah dan Martabat
     
      Tangan juga yang telah mengembalikan maruah dan martabat Bahasa Melayu yang sebelum ini menggunakan Bahasa Inggeris.Bukannya apa, Dalam Bahasa Melayu inilah tersimpan bahagian penting tentang nilai, salasilah dan jati diri sesuatu bangsa.


                                                                      Jati diri?
     
      Tangan yang menulis ini telah hilang jati dirinya. Bahasa Jiwa Bangsa. Di samping mendukung fungsi penyebaran, bahasa kebangsaan adalah kubu serta asas budaya. Keistimewaan itulah yang dicari oleh orang yang datang. Keistimewaan itulah jua yang ingin dipadam..

                                                                   Sesejuk air mengalir

      Walaupun mudah didapati tapi ia amat berharga. Biar tiada api, jangan tiada air. Orang sanggup berperang kerana air. Orang sanggup menoktah janji kerana air. Kerananya, orang sanggup mencekik. Apabila tangan memegang gelas yang berisi air, kedengaran bunyi ' yam seng '. Kita pula masih ketawa dengan frasa nyiaensing......

                                                           Tangan yang menggengam tanah.

      Tanah yang digenggam ini ada tuannya. Kepada yang menumpang, tangan terbuka dihulurkan. Adat bertamu, hormatilah tuan rumah. Tuan rumah budiman orangnya, asalkan saja tetamu dan orang yang menumpang menjaga adapnya. Sudahlah datang dengan tangan kosong, buah tangan pula yang dimintanya..

                               Tangan yang memelihara pokok. Pokok pula mengeluarkan udara
     
      Air tangan si pemelihara pokok akan menentukan pokok sentiasa subur dan mengeluarkan udara segar.Tanya sama pokok apa sebab goyang, nanti jawab pokok tangan yang goncang. Janganlah ada tangan beracun  yang akan mengakibatkan pokok kering berudarakan udara kotor.  Lihat saja pokok disekeliling tanah kita!!!!!

      Tetapi sebuah negara bukan terdiri daripada air, tanah dan udara semata-mata. Apa yang dikatakan negara adalah manusianya.
                                                 Peminpin dan Dipimpin. Seiring dan Sejalan

      Mereka umpama tangan kiri dan tangan kanan. Pemimpin menentukan, Dipimpin melaksanakan. Setelah ditentukan 'apa' dan 'mengapa'? barulah diuruskan 'bagaimana' dan 'bila'. Ada orang bertepuk tangan melihat kita berbalah, bersinsing tangan  dan bergusti tangan sesama kita. Ayuh kita satukan tangan-tangan kita. menjadi seperti penyapu lidi.


                                                        Tangan yang menggenggam akar
       
      Tangan kukuh memegang akar. Akar adalah ego kita.  Kita perlu mendukung fahaman bahawa akal budi, warisan serta nilai tamadun terkandung di dalamnya. Tujuan nya hanyalah untuk mengukuhkan etos bangsa.

                                                                  Perbezaan dan kekuatan
      Perbezaan umpama jari-jari tangan yang besar, kecil, pendek dan panjang, sama-sama memberi kekuatan untuk menggenggam kejayaan.
     Beginilah caranya cabaran diharungi. Bekerjasama antara satu sama lain akan membentuk gabungan yang lebih kukuh.

                                                 Tangan yang meniti tangga menuju kejayaan

      Kejayaan pasti menjadi milik kita. Kita perlu sabar. Pasti ada cayaha di hujung terowong. Di penghujung sabar ada kegembiraan. Walau sejauh mana kita pergi. Walau setinggi mana kita daki. Jangan dilupa rumput di bumi. Itu pesan orang tua.

                                               Tangan yang dikerah mencari rezeki halal

      Tangan yang tidak sanggup menanggung kepahitan, tidak akan dapat merasai kemanisan. Takkan terjangkau rahsia lautan, jika tangan pelayar gentar meninggal daratan.

                                         
             Tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima. Jangan sampai kita alpa dengan dunia. Tanggungjawab yang diamanah pikullah secara adil dan saksama. Dulu, kini dan selamanya.....

      Tangan juga yang akan memilih pemimpin. Hendaknya pemimpin yang dipilih sentiasa memikirkan tentang pembelaan nasib rakyat ketika ini dan generasi akan datang.Janganlah pemimpin yang sengaja mencipta isu sensasi yang menambah bebanan kehidupan. Ironinya, apabila rakyat memilih mereka, rakyat yang menderita akibat perlakuan dan kata-kata mereka. Rakyat jadi keliru atas kenyataan atau janji yang ditaburkan.


                                         Marilah kita bina perisai dan daya tahan tangan kita.......
Akhirul kalam tadahkan tangan, segalanya untuk Allah.

1 ulasan:

  1. Kalau gatal tapak tangan, kata orang nak dapat duit. Kena tunggu bulan Disember baru tahu jawapannya.

    BalasPadam