" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Ahad, 4 September 2011

Kata-kata pelajarku tentang Merdeka

   
       Pada tanggal 31 Ogos, negara kita telah bebas daripada genggaman penjajah. Setelah Tunku Abdul Rahman melaungkan merdeka sebanyak 7 kali. Kini kita telah menyambut Hari Kemerdekaan selama 54 tahun. Negara kita semakin terkenal dengan teknologi moden. Telah banyak kemajuan yang dicapai seperti kereta dan motorsikal. Terdapat pelbagai kaum yang hidup bersama dalam satu payung malah menyambut perayaan bersama-sama.
                                                                                                                   Yasirah 4 SI
   
     Aku adalah rakyat Malaysia. Aku sungguh bangga menjadi rakyat Malaysia kerana di Malaysia mempunyai pelbagai kaum dan budaya. Namun rakyatnya saling menghormati antara satu sama lain. Ini menjadikan Malaysia sebuah negara yang unik.
                                                                                                              Kamarul Nizam b Riduan 4 SI

      Semasa merdeka, aku masih belum lahir. Aku bersyukur dilahirkan selepas Malaysia mendapat kemerdekaan. semangat itu masih dapat dirasai sehingga saat ini. Terkenang kisah-kisah yang diceritakan oleh ibu tentang bagaimana pengorbanan tokoh-tokoh berjuang bagi mendapatkan kemerdekaan. 31 Ogos 1957 adalah tarikh yang penting dan akan sentiasa diingati sampai bila-bila.
                                                                                                               Hamudah bt Ibrahim Sabri 4 SI

      Bagi aku, kemerdekaan adalah suatu kebebasan dan kebebasan itu jugalah yang membawa semangat jiwa merdeka. Dengan kemerdekaan inilah yang akan membuatkan rakyat Malaysia bersatu. Aku dan Kemerdekaan sungguh amat sukar dipisahkan walaupun untuk seketika kerana kemerdekaan inilah yang membuatkan hidup kita semua aman dan harmoni.
                                                                                                                   Nadzirah  4 SI

      Aku bangga menjadi rakyat Malaysia yang merdeka kerana perjuangan dan pertempuran rakyat Malaysia terhadap penjajah sangat gigih. Kehidupan yang aman dan tenteram di Malaysia tidak ternilai dan tidak terbalas jasa para pejuang. Merdeka ! Merdeka ! Merdeka!
                                                                                                                   Hafizuddin  4 SI

      Saya amat bangga kerana Malaysia telah merdeka selama 54 tahun. Usaha nenek moyang kita yang cuba menghapus penjajah asing ini tidak sia-sia. Saya juga berasa bersyukur kerana dapat hidup di Malaysia yang mempunyai teknologi yang canggih dan juga pengangkutan yang lebih baik berbanding zaman dahulu. Sebagai warganegara Malaysia saya berdoa agar Malaysia terus aman dan bebas dari penjajah.

                                                                                              Nur Shazwani bt A Jamaluddin 2 Z

      Saya berasa amat terharu kerana dapat menyambut hari Kemerdekaan bersama rakan-rakan dan guru di sekolah. Banyak aktiviti yang menarik diadakan bagi memeriahkan lagi sambutan tersebut. Saya berasa sangat gembira untuk menjadi rakyat Malaysia dan hidup dalam negara yang aman tanpa sebarang penjajahan.
                                                                                              Nur Husnina bt Mazlan 2 Z

      Saya bangga menjadi anak Malaysia.. Kalau dikenang kembali betapa susahnya orang dahulu menjalani kehidupan. Oleh itu, kita seharusnya bersyukur kerana dilahirkan dalam keadaan aman. Dahulu, pengangkutan hanyalah berdasarkan kereta lembu, tetapi cuba kita lihat sekarang, semakin lama semakin banyak pengangkutan yang baru.
                                                                                               Izah Nursabrina  2 Z

      Ketika sambutan diadakan dan apabila mendengar lagu Kita Satu Malaysia, hati saya amat bersemangat dan saya sungguh kagum melihat kemeriahan majlis. Selain itu, apabila Dato' melepaskan burung dari sangkar, barulah saya sedar bahawa orang Melayu dahulu sangat menderita dengan pemerintahan Inggeris. Saya amat gembira, kini kita sudah bebas daripada penjajahan British dan berharap kebebasan ini akan terus berkekalan.
                                                                                                Nurul Yasmin bt Ahmad Azizuddin  2 Z


Tiada ulasan:

Catat Ulasan