" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Sabtu, 16 Julai 2011

Tentang Rundingan atau Dialog

     Apabila dua pihak berbeza pendapat, idea atau tafsiran, maka akan wujudlah konflik di situ. Masing-masing akan memberi alasan mahupun pendapat demi mengiyakan perkara yang dikatakan.Jika dibiarkan tanpa ditangani, dikuatiri akan menjadi barah kelak.Oleh itu rundingan atau dialog antara jalan penyelesaiannya.

      Apabila menulis tentang dialog atau rundingan, penulis teringatkan program ceramah Israk dan Mikraj yang disampaikan oleh ustaz Haji Yeop Saidin b Mohd Yamin pada 29. 6. 2011 yang lalu. Isi ceramah beliau memfokus kepada perintah ibadat sembahyang. Ibadat sembahyang yang asalnya sebanyak 50 waktu sehari semalam telah dikurangkan menjadi sebanyak lima kali sehari semalam. Hal ini demikian disebabkan oleh proses rayuan Nabi Muhammad SAW telah diterima oleh Allah SWT.

      Peristiwa ini memberikan gambaran kepada penulis bahawa, walaupun sembahyang merupakan perintah Allah SWT, tapi ia boleh dirundingkan lagi sehingga  persetujuan  dicapai dan selepas itu wajib dipatuhi.Cuma  perintah supaya mengerjakan sembahyang tidak boleh dirundingkan. Peristiwa ini boleh diambil contoh dalam amalan rundingan atau dialog.
      
      Kini zaman telah berubah, kecerdasan intelektual dan ledakan maklumat yang semakin meningkat menuntut kebolehan berunding dan dialog. Budaya sekarang bukan bersifat memaksa tetapi budaya menghormati orang lain melaui proses rundingan komunikasi. Dalam konteks organisasi, jika ada staf  melihat terdapat kelemahan dalam organisasi, maka berusahalah berunding atau berdialog mencari jalan penyelesaian secara berhemah. Budaya cakap-cakap belakang mahupun protes tugas mohon disampingkan kerana ia akan hanya mendatangkan mudarat kepada organisasi.

      Kesimpulanya, kita diberi keupayaan berkomunikasi tentang  sesuatu yang menjadi bahan konflik. Antara dua pihak boleh melakukan tawar menawar sehingga memperolehi satu titik persefahaman yang akhirnya menjadi keputusan bersama. Akhirnya, kedua-dua pihak bersetuju dan saling menghormatinya. Perkembangan semasa negara yang semakin bergolak memerlukan orang tengah untuk mengepalai proses rundingan atau dialog. Persoalannya siapa? Jika berlaku Wangsa Perkasa akan melangkah Waja ke hadapan...... InsaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan