" Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera". - Wasiat Raja-raja Melayu

Selasa, 25 Jun 2013

Perpaduan boleh dipupuk?

      Ramai yang bersetuju ancaman dalaman utama negara ialah perpaduan. Belakangan ini isu ini diperkatakan di kedai kopi mahaupun di media arus perdana. PRU 13 mendedahkan  perpaduan kaum di Malaysia akan melalui suatu tempoh masa yang panjang. Diketahui umum pemerintah kini ialah kaum Melayu dan pembangkang ialah kaum Cina. Jadi, bila hendak berpadu dan harmoni jika kasilnya akan menjadi syak dan prasangka. Mungkin boleh disimpulkan perpaduan kaum di Malaysia suatu yang palsu, tenang di atas tapi bergolak di dalam.

      Apa yang diketahui umum, di satu pihak perpaduan kaum dipupuk, manakala di pihak satu lagi jambatan perpaduan cuba diruntuhkan. Walau bagaimanapun, janganlah mudah mengalah berkaitan hal perpaduan kaum ini. Pupuklah ia sebab masih ada cahaya di hujung terowong. Pada suatu hari kelak salam perpaduan yang dihulur pasti ada yang menyambut.

     "Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat. Prinsip hidup inilah yang menjadikan rakyat Malaysia hidup dengan harmoni. Majlis rumah terbuka pelbagai kaum pada setiap tahun membolehkan rakyat yang berbilang kaum meraikannya bersaama-sama.

     Masyarakat setempat boleh menganjurkan Hari Keluarga. Acara seperti sukaneka, gotong-royong dan lain-lain dapat mengeratkan hubungan sesama masyarakat.

     Jika ada yang berterusan mencabar keamanan dan mencetuskan isu-isu sensitif, kerajaan disarankan mengenakan tindakan undang-undang. Hal ini demikian supaya provokasi dapat dibendung dan pertelingkahan sesama sendiri dapat dielakkan. Sesetengah pihak secara sengaja cuba mengganggu-gugat keamanan negara.

     Akhirnya, semestinya penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Hal ini demikian kerana bahasa adalah instumen perpaduan yang utama. Kita perlu ada kehendak politik untuk melaksanakannaya.

     Kesimpulaannya, semua pihak harus berlapang dada dan mengetepikan kepentingan peribadi dalam memupuk perpaduan demi kelangsungan negara bangsa yang aman, harmoni dan sejahtera.

Wangsa Perkasa ; Cuba bersikap toleransi dalam hal ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan